Pengunjung digalakkan menggunakan browser Mozilla Firefox untuk paparan yang lebih baik dan menghindarkan daripada adsense yang tidak diperlukan.
ALBUM ANGSADARIA

[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [24] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62]

Hubungi ANGSADA-RIA untuk tempahan anak ayam kampung, Anak Ayam Belanda, Ayam eksotik dan lain-lain.. Terima kasih.. En. Azmi Mainon 013-2667840 (Mobile) 03-32248133 (Tel/Fax) Facebook Pusat Ternakan Angsadaria Terima Kasih

Tuesday, 11 May 2010

Sindrom kemurungan (burung)

Wong Kg percaya ramai yang dah pening-pening lalat bagaimana nak bayar hutang bank kerana projek yang anda usahakan telah gagal dan keadaan anda kini hampir terduduk sepenuhnya. Tak kiralah apa pun yang anda usahakan; pertanian seperti tanaman serai, sayur-sayuran, tanaman fertigasi, buah-buahan seperti pelam dan mata kucing.
Atau pun anda terlibat dalam penternakan seperti; ayam kampung, kambing (macam-macam jenis kambing) lembu, ternakan dalam kolam seperti lintah, ikan keli, haruan, sepat, belut, betutu atau haruan ubi. Yang terbaru burung layang-layang atau walet. Bank dan Kementerian yang berkaitan pun sudah sediakan pinjaman khas untuk penternak burung walet ini.
Anda semua tak perlu marah jika Wong Kg sebut di bawah ini memang betul kerana tujuannya agar kita semua buka mata jangan sampai melakukan kesilapan yang sama secara berulang-ulang.
o Mudah terikut-ikut tatkala melihat kejayaan orang lain (biasanya yang dilihat orang Cina) tapi kita lupa belajar seperti mana mereka belajar. Sebagai contoh kegagalan terbaru yang  mengharukan- BURUNG WALET . Pembiayaan bank hampir RM200 ribu buat bangunan setinggi empat tingkat tapi burung tak mahu masuk, kalau ada yang masuk pun tak banyak seperti mana yang orang Cina punya bangunan. Kita hanya lihat mereka buat duit RM ratusan ribu setiap kali mengutip hasil, kita ikut buat bangunan tak tahu pintu bangunan patutnya mengadap kemana, Timur/Barat atau Utara/Selatan?
Lepas tu  pula pasang suara burung (rakaman suara) tak kaji suara berkenaan suara memanggil atau suara menghalau? Macam juga suara ayam jantan kok,kok,kok bila nampak nasi sebiji ajak ayam betina makan, bila nampak biawak besar pun bunyinya lebih kurang sama kok,kok,kok. Suara tu ajak makan atau ajak lari?  Burung  pun ada suaranya yang tertentu, apabila di dengar oleh burung lain akan jadi tarikan atau penghalang daripada masuk ke bangunan.
Belum cerita bab pemasarannya lagi. Selama ni siapa yang pegang pasaran sarang burung? Kalau 'orang lain' yang pegang pasaran bersedialah; sarang burung anda mungkin hanya berharga RM100 sekilo!

Share/Save/Bookmark

1 comments:

PEMBIAK BAKA AYAM SERAMA DAN SABUNG 11 May 2010 at 23:11  

betull tuuu..saya setuju dengan pendapata abang...baru terfikir..kiter takut melihAT duit habis sedikit demi sedikit tapi kiter raser tak sayang jika emlabur duit kiter tu untuk benda yang kiter pon tak expert tapi melihat kan keuntungan yang didapati oleh orang lain kitern terus kabur mata..takutnyaa..

Blog Widget by LinkWithin

Expert Village

Youtube

+ Kepelbagaian makanan untuk anak ayam..[1]
+ Cara membina reban ayam pedaging..[2]
+ Cara membuat sarang ayam bertelur..[3]
+ Kaedah mengelakkan anak ayam dari pemangsa..[4]
+ Cara memilih telur ayam untuk dieram..[5]
+ Cara memindahkan anak ayam yang baru lahir..[6]
+ Jerami padi sebagai tempat rehat anak ayam..[7]
+ Cara memberi vaksin anak ayam..[8]
+ Air amat penting untuk anak ayam..[9]
+ Kandungan diet yang penting untuk anak ayam..[10]
+ Ruang yang diperlukan untuk anak ayam..[11]
+ Sistem California Kid untuk anak ayam..[12]

PELAN KE ANGSADA-RIA (KLIK PADA GAMBAR)

CONTOH LADANG ITIK PEDAGING

  • Hanya satu jalan masuk+celup kaki/kenderaan
  • Gumboots+lab coats untuk pelawat
  • Pelawat mesti mencelup kaki
  • Pagar perimeter ketinggian 6'
  • Ketinggian pagar minima 5' di kawasan pengeluaran
  • Amalan perladangan yang baik
  • Klik disini

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP